donderdag 8 maart 2012

Camden Town Carreras Factory


De Carreras Factory (klik), een groot Art Deco gebouw in Camden Town, Londen is een treffend voorbeeld van de vroege 20e eeuw Egyptische Revival architectuur. Het gebouw werd opgericht in 1926-1928 door de Carreras Tobacco Company van de Russisch-Joodse uitvinder en filantroop Bernhard Baron op de gemeenschappelijke tuin van Mornington Crescent, naar een ontwerp van architecten ME en OH Collins en AG Porri. Het gebouw in karakteristieke Egyptische stijl was oorspronkelijk versierd door de zonneschijf van de zonnegod Ra, twee gigantische beelden van zwarte katten en kleurrijke geschilderde details. Toen de fabriek werd omgebouwd tot kantoren in 1961 is de Egyptische detaillering verloren gegaan, maar het gebouw is gerestaureerd in de late jaren 1990 waarbij replica's van de katten aan de ingang werden geplaatst. En hier (klik) onze impressie van dit toch wel imposant staaltje architectuur. Laat die rook om je hoofd verdwijnen vandaag lieve webbies...

17 opmerkingen:

Lutje zei

het is heel mooi geverfd en die katten op zo'n gebouw vindt ik spijtig, ik zie graag die borstbeelden en leeuwen enzo

Marjolijn. zei

Ook in deze stad heb jij je hartje wel opkunnen halen aan heel veel moois.
Mooie foto's en het straalt er vanaf dat jij ook hier weer genoten hebt.
Fijne dag vandaag meis.

LUC zei

Heel knap hoor !

merel zei

je hebt er nogal foto's van genomen, en al die katten .... een speciaal gebouw

Terrebel zei

Dacht even dat de oude Egyptenaren ook al in Londen aktief waren...

Chantal zei

dit gebouw heb ik gemist op mijn trip. jammer. Art Deco ken ik vooral uit Miami

Mijnnikonenik zei

Met Gerdaake kom je overal en zeker in de schitterendste gebouwen. Nog een fijne vrouwendag! Groetjes

annytje1 zei

Dag Gerdake, wat een groot gebouw, prachtig...En weet je wat er mij vooral in het oog slaat...Die poezen, dat zou ik ook wel eens willen zien hoor...Ik wens je een fijne dag toe met liefs van annytje xx

willy zei

een bijzonder stijlvol gebouw Gerda...

zoals steeds knap vastgelegd !

Renesmurf zei

Ja, mooi vind ik het niet.
Toen hadden ze al een moderniteit in gedachten, echte oudheden spreken mij meer aan.

Gerda Bergsma zei

Een bijzonder pand. Ik vind het een fijn idee dat de katten daar de wacht houden :-) En wat een leerzame informatie bij je foto's! Ik voel me net een toerist tijdens een stadswandeling. Jij voorop!

Han zei

Zo te zien heb je je goed vermaakt in Londen Gerda, prachtige foto serie.

fotorantje zei

ik vind het knap, je zou bijna niet geloven dat het in Londen is

es zei

Ben ik net bij je naar Duitsland geweest, zit ik nu alweer in Engeland.

Het zijn weer prachtige beelden met een sprekend verslag.

Wim zei

Heel mooi gerestaureerd en het gebouw wordt goed benut. Knap albummeke, dat belooft!!

Pieterbie zei

Cresent, sluit zich precies een beetje aan bij een thema die ik aankaart op mijn blog.
Schitterend pareltje qua architectuur.

curieuzeneuzemosterdpot zei

een gebouw als dit ..
daar kun je niet naast kijken, gerda? :-))

fantastische architectuur, dat jij in je album wondermooi in de verf zet, gerda! -))