vrijdag 25 november 2011

Berlijn 20: Neues Museum Klassiek


In het Neues Museum (klik) van Berlijn kan je ook heel wat items van de klassieke oudheid bewonderen zoals deze zogenaamde Januskop (klik), ook in het serietje Berlijn 20 (klik) te zien. Ik heb dergelijke beeldhouwwerken altijd al fascinerend gevonden, de Oud-Romeinse god Janus is immers de god van ingangen en uitgangen, van deuren en poorten, van het begin en het einde ... een veelzijdig personage dus. En van in- en uitgangen gesproken: de eerste nabehandeling is goed verlopen, merciekes voor het méé leven lieve webvrienden. Ik ga er een rustige vrijdag van maken, net zoals jullie dat hopelijk ook zullen doen om morgen gezwind en lekker uitgerust het weekend te kunnen beginnen!

Tot nu toe over Berlijn:
Tip: wie wil weten waar de opnames zijn genomen klikt rechtsboven in de slideshow op 'back', dan kom je  vanzelf bij de thumbnails terecht mét de gewenste informatie. En de link naar het uitgetikte programma vind je rechts bij de pagina's. Naar hier terug keren kan dan via 'startpagina'.

17 opmerkingen:

klaproos zei

goeiemorgen gerda,
het is hier elke dag een feestje :-)

een berlinerbol erbij, dan doe ik de prikkels:-)

schitterende kunstvoorwerpen heb jij gezien,

een mooi weekend wens ik jou,
xxx

LUC zei

Saturnus heeft een maantje die uuk Janus heet , ontdekt door de Grootste Nederlandse astronoom Kuiper. Janus wordt hij genoemd omdat hij heel moeilijk te vinden heeft omdat hij tussen de ringen zit en zich daar soms "verstopt" , daarom de naam Janus.

Anoniem zei

wat een apart beeld, die twee hoofden...

annytje1 zei

Mooie beelden gerdake, ik heb hier weer genoten van het mooi's dat ik te zien heb gekregen. Ik wens je een fijne vrijdag alsook een fijn weekend toe. Ik ben er niet tot maandag,maar morgen staat er toch een postje op m'n blogje...Liefs van annytje xx

Terrebel zei

Hoorde ooit een prachtig verhaal over Janus. Wist ik nog maar hoe't ging...Fijn dat er weer een stukje nabehandeling naar wens is verlopen, Gerda! Rusten in het weekend zal ik niet want doorgaans mag ik dan juist werken. Allemaal feestvierders in lak, leer, rubber, latex en zelfs plastic. En ik sta daar dan tussen in m'n Javaanse batik-overhemd...Dat wordt vast gezellig! Fijn weekend, fijne dame!

fotorantje zei

prachtige kunstwerken
die foto van het 'koppeltje' heel erg mooi
geniet van je rustige vrijdag

OT wat leuk zeg, jij en flamand al van de kleuterklas samen, indrukwekkend! :-)

christiene zei

Ha Gerda,mooie kunst laat je hier zien.
Je hebt echt alles gezien van Berlijn he.
Heb je je eigen stad en omgeving ook wel eens zo mooi in beeld gebracht.
Fijne dag groetjes
Christiene.

willy zei

Janus, iemand met twee gezichten dus...

groeten

Marjolijn. zei

Mooie beelden laat je weer zien.
die Janus mag er zijn hoor, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar dat mooie koppeltje.
Dagdag meis, tot morgen.

MJ zei

de twee koppen, das geweldig.
Ik hoop dat je er een rustige vrijdag van gemaakt hebt, zonder "kop"-zorgen!

pieterbie zei

Janus, de god met twee gezichten.
Heb ooit, toen ik nog heel jong was, een interim gedaan bij Janus Airways. Een kleine chartermaatschappij tussen het VK en Oostende vloog, goedkope Britse Massatoerisme.
Grappig: vlucht over het kanaal en dan met de bus veel KM bollen naar Oostenrijk. IPV naar ginder vliegen van de eerste keer, maar goed, het doel was om zoveel mogelijk volk per dag de plas over te krijgen. En ze hadden maar 1 vliegmachien. 't Waren wel goede tijden, want met elke groep was er een "rep" mee en meestal waren dat knappe jonge dames. Eentje ervan, waarmee ik bijzonder goed overeen kwam, zei altijd: "Wat een stomme naar voor een luchtvaartmaatschappij, ik laat die J altijd vallen".

Dominic zei

Goddelijke beelden Gerda, van een mooie verzameling!
Blij te horen dat alles goed verlopen is!
Een fijn weekend,
groetjes

Han zei

Gerda wat een heerlijke tijd heb je daar gehad en wat een prachtige foto's heb je gemaakt een genoegen om ze te bekijken!

Suske. zei

die foto's van jou zijn ongelooflijk mooi.
nog een prettige avond hoor !

Albert y Mara fotolog zei

Vreemd dat onze reactie van gisteren "verschwunden ist". Dat ligt toch niet aan Berlijn nemen wij aan. Vast vergeten te 'saven'. We wilden o.a. zeggen, begrijp je nu waarom wij geen geld en sierraden mee gaan nemen in ons graf? Die worden later toch gestolen.
Zowel album 19 en 20 waren weer een lust voor het oog om te kijken, want wij houden van oude voorwerpen.
We gaan je een goed weekend toewensen.
Saludos
Albert y Mara

P.S. Deze januskop ken je ook nog wel van het Simplistisch Verbond?

Dikkerdoenerij genoeg,
op kantoor en in de kroeg
Als je nou 'ns geen masker droeg, zou je dat niet beter staan
Wat moet je met die Januskop,
daar schiet niemand iets mee op
't Is een kwestie van een knop,
die moet enkel even om

Zoek jezelf broeders, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf
Zoek jezelf zusters, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf

Wim zei

Mooie foto's van prachtexemplaren! En verder wens ik je een W-kend van "Alles mag, niets moet".

Lutje zei

mooi he, vooral dat koppeltje en die vazen