donderdag 29 oktober 2015

ARTS et METIERS TRANSPORT LUCHT


In 1783 vond de eerste ballonvlucht plaats met een heteluchtballon door de gebroeders Montgolfier. Otto Lilienthal lukte het in 1894 voor het eerst te glijden op de lucht, en hij vond zo het zweefvliegen uit. Ferdinand Graf von Zeppelin bouwde in 1900 zijn eerste Zeppelin, een luchtschip gevuld met gas.

De eerste vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig werd geclaimd door Gustav Whitehead (Weißkopf) uit Duitsland, die beweerde dat hij op 14 augustus 1901 in Fairfield (Connecticut) met zijn vliegtuig Number 21 (20 PK-motor, die draaide op acetyleen en perslucht) 800 meter ver vloog op 15 meter hoogte en vervolgens veilig landde. Zijn vlucht werd verslagen door een journalist van het dagblad Bridgeport Herald, die echter geen foto's maakte. Whitehead zelf heeft zijn vlucht niet schriftelijk vastgelegd, zodat voor deze bewering geen sluitend bewijs is. De Duitser Karl Jatho beweerde op 18 augustus 1903 in Hannover, Duitsland te hebben "gevlogen" over een afstand van 20 meter, op 30 centimeter hoogte, en hiervoor 4 ooggetuigen te hebben. In november van datzelfde jaar verbeterde hij dit tot een afstand van circa 60 meter, op 3 meter hoogte. Deze vlucht wordt echter beschouwd als "ongecontroleerd" (geen controle hebbend over de besturingsorganen).

De gebroeders Wright uit de Verenigde Staten waren de eersten die een gecontroleerde vlucht maakten. Hun Wright-Flyer was een gemotoriseerd vliegtuig dat een vlucht maakt, in december 1903. De Fransman Louis Blériot was in 1909 de eerste die het Kanaal door de lucht bedwong. De Amerikaan Charles Lindbergh was de eerste piloot die solo en non-stop over de Atlantische Oceaan vloog. De Heinkel He 178 was 's werelds eerste vliegtuig aangedreven door een turbojetmotor en het eerste praktische straalvliegtuig. Het was een zelfstandig project van de Duitse vliegtuigproducent Heinkel.

Vanaf 1944 kwamen de eerste militaire straalvliegtuigen, die ervoor zorgden dat veel hogere snelheden bereikt konden worden dan het tot dan toe gebruikelijke maximum van 500 tot 600 km per uur. De Messerschmitt Me 262 bijgenaamd Schwalbe (zwaluw) was het eerste operationele jachtvliegtuig aangedreven door straalmotoren.
Het allereerste straalvliegtuig voor het vervoer van personen was de de Havilland Comet in 1951 en de eerste lijnvlucht werd uitgevoerd in 1952.

Te moeilijk? Te veel leerstof ook? Kijk dan maar naar de prentjes, en wel hier.
Goed hé dat ik jullie eens aan de oren trok, de klas was er weer voltallig gisteren *wink, big smile*.

20 opmerkingen:

Haba zei

Nogmaals goede morgen, mooi al die pogingen om in de lucht te komen en te blijven natuurlijk. Leuke fotoserie en leerzaam stukje tekst weer.
Fijne donderdag gewenst.

Lutje zei

Ik lees de tekst natuurlijk, en kijk naar de datums, zodat ik me een voorstelling kan maken, van hoe en wat, maar ik geniet meer van je foto's, want je leerstof onthoud ik niet, en je foto's wel ;-)

Marjolijn. zei

Knap werk die maquettes en miniaturen...!!
En door jou weer mooi vastgelegd.

Fijn dagje vandaag meis.

francky spruytte zei

Ongelooflijk hoe vlug de luchtvaart in relatief korte tijd geëvolueerd is. Ik haal de achterstallige leerstof zo vlug mogelijk in Juf.
Fijne dag Gerda.

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,
Zeppelin lijkt wel vleermuis. Dat is begin toen de tijd. Heel apart om te zien. Het was toen uitvinding. Doek ziet heel goed uit. Je foto's is prachtig geworden. Leuk dat we mocht meemaken in museum van jou foto's. Heel interessant!!

John zei

De mens heeft heel wat pogingen gedan voor dat men echt daadwerkelijk vliegen kon. Het is ze uiteindelijk gelukt door de inspanning van al die mensen die je hier ook noemt en kijk eens wat het ons gebracht heeft. We vliegen zelfs door het heelal en al.
En jou foto's vliegen over mijn scherm en ik zie weer hoe mooi ze zijn.
Ik wens je een minstens zo mooie dag.

Marlou zei

Goedemorgen Gerda!

Transport door de lucht!
Ik heb heel wat luchttransporten opmijn bucketlist staan.
Die met zo'n zweefvlieftuig echter nog niet.
Gaat er ook op, naast parachutespringen en deltavliegen.
Ik ben gek op vliegen!!
(Maar niet op luchthavens...)

Dank je wel voor de mooie foto's!
Groetjes en alvast een prettig weekeidne, Marlou

.

willy zei

interessant en mooi om naar te kijken Gerda....

ik heb de indruk dat hier binnenkort een examen volgt..

prettige dag

Marlou zei

Ha die Gerda!
ik dacht dat het al vrijdag was: ik wenste je alvast een prettig weekeinde...
Maar nee dus: het is vandaag donderdag.
En ik kom gerust morgen weer piepen!

Dagdag!
groetjes van Marlou

Natasja zei

Ik ben weer bij de les hoor. ;-) mooie foto's en wat een mens toch allemaal kan...Ik moet het nog een keer doornemen hoor, want ik kan het niet allemaal gelijk onthouden ;-)

christiene zei

Jij weet ze wel bij de les te houden........
goede tekst Gerda,en jou plaatjes doen de rest.
mooi maar ik blijf liever aan de grond.
groetjes Christiene.

A van de Aa zei

Voor het vliegen kwam men uit de lucht gevallen ...... *Winkie*
Nog nooit gevlogen, maar men zegt dat het tegenwoordig de gwoonste zaak van de wereld is... maar ik heb geen vleugeltjes... *Wink*

Gtje..... ik ben weer uit de lucht komen vallen en vlieg er weer vandaar *Winkie*

Mieke zei

Daar heb ik ontzettend veel bewondering voor, dit was echt een uitvinding die voor de meesten "de wereld dichtbij gebracht heeft".
Knappe reportage Gerda.

Sanne zei

Wow die is knap. Mooi vliegtuig en mooie foto.

Lies zei

Eerste reactie, Gerda, 'Panamarenko' !
Wel knap hé !
Lie(f)s.

Mirjam Kakelbont zei

Ongelofelijk dat er een tijd was dat er geen vliegtuigen bestonden ;-) Knap om het vliegen steeds verder te ontwikkelen. We "varen" er allemaal wel bij. Weer een prachtfoto!

Morgaine zei

Boe Gerda, ik zit een klein beetje in de lappenmand, nee shhhhhhht maar, het is niet heel erg, maar dat lees je morgen en zodra ik even tijd heb, kom ik weer even uitgebreid bij je lezen en kijken, ik verheug mij er al op als ik het nu al zie :D

X

Renesmurf zei

Toch wel een beetje beangstigend, want ik zou er niks mee durven.
Ze moesten eens weten hoe het nu is.

pieterbie zei

My god, wat is die zal prachtig waarin dat vliegtuig hangt.
Je overloopt netjes de grootheden van de luchtvaart in je verslag, of toch de belangrijkste.
Mooie afsluiter voor de werkweek, alhoewel ik een dacht achterop hink, natuurlijk, je moet vandaag nog posten. Ik ook, trouwens ;-)
Zal hij het vandaag verklappen?

FRANK103 zei

Zo'n vliegtuig uitproberen was niet zonder risico, dat kon helaas niet iedereen navertellen. Heel hachelijk!