woensdag 28 maart 2012

In het land van de vleespotten en...


Geloof het of geloof het niet: de archeologen hebben een tweede voorbeeld van het draaien der matras in de oudheid gevonden! Deze keer in Egypte. Zo zie je maar lieve webbies: oud geleerd is jong gedaan om het alom bekende spreekwoord eventjes aan de situatie aan te passen. Dàt hebben HanSloeber en Suske goed begrepen... en jullie? *wink, big smile*
Vandaag wil ik ook even stilstaan bij Anny die nog steeds op de datum van haar nakende operatie wacht en in bang afwachten zit. Hopelijk weet ze nu al wat meer... En bij Marjolijn die gisteren een zware dag had en minder fijn nieuws te verwerken kreeg. Geven jullie hen een steuntje in de rug? Dankjewel...

dinsdag 27 maart 2012

Hoe durven ze inderdaad...


Hoe durven ze?
De Eyjafjallajökull is een natuurfenomeen. De economische crisis niet. 
Hier past geen verbijstering over ontembare krachten, maar verontwaardiging. Bankiers, poenslurpers en luchtbellenblazers kregen na de crisis van 2008 nog meer macht. In een grote hold-up verhuisden opnieuw miljoenen euro's naar de miljonairs. 
In Europa hebben de speculanten ondertussen een keizerlijke status gekregen, en worden ze braafjes "markten' genoemd. Als waren ze keizer Nero, beslissen ze - met duim omhoog of omlaag - over de toekomst van gehele volkeren. Van Griekenland en Italië tot bij ons eisen zij alweer dat u en ik de crisis betalen, voor de tweede keer. Hoe durven ze! 
Hoe durven ze? brengt de geest van Tijl Uilenspiegel en de geuzen tot leven, de tegenstroom die democratie, vrijheid en economie opnieuw wil veroveren op de papen en zakenkabinetten van het kapitalistische Europa. 
Het is niet mijn gewoonte om boeken te bespreken, dat weten jullie wel. Maar dit is beslist iets wat je moet gelezen hebben om mee te kunnen praten én mee te denken over hoe ons aller toekomst er uit zou kunnen zien... En als uitsmijter, een gesprek met de auteur Peter Mertens (klik).

maandag 26 maart 2012

Ze doen het!


Mijn Lefla doet het... met de spade! En ChappiChappo? Piep maar eens in mijn albummeke (klik), dan krijg je op het einde... nu ja, dàt verklap ik jullie niet! *wink, big smile*. Ik dacht dat wérkers wel gepast zouden zijn op deze eerste dag van alweer een nieuwe werkweek. Courage wroeters, en profiteer na de gedane arbeid ook een beetje van de zon daarbuiten hé!

zondag 25 maart 2012

British Museum: Levant


Het is zondag, dus tijd zat om weer even een bezoekje aan het British Museum (klik) te maken. Deze keer maken we de afdeling over de Levant (klik) onveilig, althans, dat deed ik met mijn camera *wink, big smile*. En nu kunnen jullie dat ook door op mijn album te klikken! Het is een beetje groot uitgevallen dus hier geldt weer: even wachten tot het opgeladen is en als het jullie allemaal te lang duurt, rechts boven bij options 'fast' aanklikken ... Een heel fijne, zonnige dag gewenst, lieve webbies!

zaterdag 24 maart 2012

Weekend!


Met dit symbolisch bijltje uit de Levant gaan we vandaag het weekend te lijf webbies! Laat niet alleen de zon er flink op in hakken, maar jullie ook om er een paar mooie, schitterende dagen van te maken!

vrijdag 23 maart 2012

Is 't eten nog niet gereed?


Het leven is mooi,
het is weer vrijdag.
En je fiets het weekend in.
of het vriest of dooit,
Het is nu vrijdag.
alles voelt ... als een nieuw begin. (...)
© Robert Leroy
Vandaag heb ik iets lekkers voor het bekje: een vrijdags visje uit de Levant, compleet met pan, klaar voor gebruik. Misschien kunnen jullie het wel, buiten in de zon, op de BBQ braden! *wink, big smile*

donderdag 22 maart 2012

British Museum: Cycladen & Kreta


Hoe denken jullie er over lieve webvrienden, gaan we weer eens terug naar het British museum (klik) na de escapade van de afgelopen week? En nee, dit is geen ventje die zijn matras aan het keren is hihi, maar een vijf centimeter groot beeldje in mijn albummeke over de Cycladen & Kreta (klik). De Cycladen staan, behalve om hun stranden, ook bekend om hun kunst. Tussen 4000 en 1100 VOT werden er op deze eilandengroep kleine in wit marmer, modern ogende beeldjes geproduceerd (idolen), zonder gelaat. De beeldjes zijn herleid tot de geometrische grondvormen. Opvallend is dat ze meestal een vrouw voorstelden. Aanvankelijk werden ze in graftombes gezet als afgodenbeeldjes, later gezien als een echte kunstvorm. En weten jullie wat ook een échte kunstvorm is? De hele komende lentedag! Geniet er van...