donderdag 22 februari 2018

GVSALM 2017 Ettelgem

Ettelgem is een dorp in de Belgische provincie West-Vlaanderen en een deelgemeente van de stad Oudenburg. Ettelgem ligt net ten zuidoosten van Oudenburg zelf. De dorpskern van Ettelgem is door lintbebouwing vergroeid met die van Oudenburg-centrum, met enkel nog de snelweg A18/E40 tussen beide.

Bezienswaardigheden
De oude romaanse Sint-Eligiuskerk ligt net buiten het dorpscentrum. De oorsprong van het kerkje gaat terug tot een houten kerkje uit het begin van de 11de eeuw. Sommige delen van de beuk en het koor gaan terug tot de 12de eeuw; het torentje dateert uit de 14de eeuw, de sacristie uit de 17de. Sinds 1911 doet het geen dienst meer als bidplaats. In 1986-88 werd het kerkje gerestaureerd.
Een nieuwe Sint-Eligiuskerk werd vanaf 1909 in het centrum zelf opgetrokken in neogotische stijl.

Ten oosten van de dorpskern, op de grens met Roksem en Zerkegem ligt het natuurgebied De Hoge Dijken, in de volksmond bekend als de Roksemput. Het natuurgebied ligt rond een grote waterput die ontstond in de jaren zeventig, toen het gebied gebruikt werd voor zandwinning voor de aanleg van de autosnelweg A18.

De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken.

13 opmerkingen:

torfs gilbert zei

goede morgen Gerda
ik ben nog wel steeds snip verkouden, maar wil jou blog nog bezoeken hoor
en ik ben weer verbaast dat jij zelfs van een bouwval mooie foto's kan plaatsen, waarvoor dank
nog en fijne dag verder

klaproos zei

fantastische serie gerda, dat vind ik mooi, zoiets zag ik ook eens in ulbeek in haspengouw, mooi gedaan vind ik,

OT
jawel de bloesem was zelfs al van vorige week :-)
pruns is altijd erg vroeg soms staat die al in de sneeuw in bloei :-)
machtig spul hé, die natuur :-)

Haba zei

Goede morgen Gerda. Mooie foto's van dit kerkje. Het kerkhof is hier nog steeds de hof van de kerk waar de doden dichtbij hun kerk begraven liggen.

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda, het dorp en wat je op de foto heeft gezet was totaal onbekend voor mij.Wel ken ik het natuurgebied want dat is voor vogelaars echt een must. Via de kijkhutten kan je er veel spotten. Ik wens jullie mooie momenten maar kleed je goed aan want het is berekoud, tenminste hier in Nederland dan toch ook al schijnt er een winterzon. De wind is snijdend. Brr.

willy zei

je hebt Ettelgem voor mij op de kaart gezet Gerda

een merkwaardige site die een bezoek waard is
..
is het natuurgebied ook de moeite waard, vroeg ik me af

prettige dag gewenst

Marjolijn. zei

Mooie foto' s op een zomerse dag.
Mooi kerkje.
Hou het lekker warm en aangenaam meis.

pieterbie zei

Dit is niet jouw eerste bezoek, of vergis ik mij?

Zo dicht bij mij thuis, kan er met de fiets naartoe, en toch redelijk onbekend. Moet eens meer gaan fietsen :-)

Lies zei

Komt mij bekend voor, Gerda, vermoedelijk van een tijdje geleden op je blog. Blijven bezienswaardige ruïnes !
Lie(f)s.

Anoniem zei

Mooi hoe jij die oude kerk weet te fotograferen.
Die streek ken ik niet. Tijd dat ik er eens naartoe rijd.
Groetjes.

Lutje zei

ik heb nog nooit van dit dorpje gehoord
maar het kerkje is heel mooi om al zo oud te zijn
en met jou foto's is dat goed te zien
mooi!
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne vrijdag gewenst.

Natasja zei

Je hebt de kerk en de begraafplaats prachtig weergegeven. Ik ben ook altijd gek op kerken om ze te bezoeken, niet om er te gaan bidden 😜, maar sommige kerken hebben zoiets mystieks prachtig

mirjam kakelbont zei

Indrukwekkende foto's van een bijzonder godsdienstig gebouw. Ik kan het altijd waarderen wanneer dergelijke oudheidkundige kerken gerestaureerd worden. In NL wordt daar veel te gemakkelijk mee omgegaan. In België zien ze er de waarde gelukkig nog van in. Prachtige serie foto's!