dinsdag 19 september 2017

Snellegem

Bijna durf ik er op te wedden dat niemand of bijna niemand toch onder jullie ooit van Snellegem hebben gehoord. Nochtans is dit dorp de moeite van een bezoekje waard...

De naam komt van de Germaanse naam Snello, het suffix -inga en het toponiem heem en betekent dus "woonplaats van de lieden van Snello".

Snellegem was reeds in de vroege middeleeuwen een Merovingisch kroondomein. Het Oosthof was daarvan de centrale hoeve. Het is vanuit Snellegem dat later de omliggende parochies van Jabbeke, Varsenare, Zerkegem, Sint-Andries en Sint-Michiels werden gesticht. Snellegem zelf bleef echter altijd een landbouwdorp.

Bezienswaardigheden:
Het Oosthof, een van de oudste hoeves uit de provincie
De Sint-Eligiuskerk, met een romaans gedeelte uit 1150, en ernaast een recentere beuk uit 1893
De Boerenmolen: voormalige windmolen (stenen romp is bewaard) en watermolen op de Walebeek, met molenvijver (thans visvijver).

En tijdens de voorbije thematocht van de GVSALM (klik) maakte is daar natuurlijk enkele foto's (klik) van. Fijne nieuwe week allemaal!

18 opmerkingen:

Yova zei

Hallo Gerda,

Ik heb daar nooit van gehoord. Weer leer iets van jou verhaal. Het is daar interessant om te kijken. Kerk ziet ook prachtig uit van binnen. Mooie foto's. Boerderij is daar heel goed uit. Mooie witte muren.Ik zo vandoor. Met strontverkouden kop van mij. Brrr...
Fijne dag gewenst.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Ik wed niet maar je had in deze gewonnen. Ik had er nog nooit van gehoord, en nadat ik jou mooie foto's zag dacht ik, jammer. Maar nu heb ik de naam gehoord en jouw foto's gezien en ben er toch een beetje geweest.
Leuk toch dat jullie zoveel plekken bezoeken. Zo zien wij nog eens wat :)
fijne week ook.

willy zei

je hebt Snellegem voor mij op de kaart gezet Gerda


een knappe en interessante fotoreeks

prettige dag

torfs gilbert zei

Morgen, Gerda

Het is fijn om lessen te krijgen van jou in de oudheid,
je kan het dus eigenlijke vergelijken met Bokrijk, maar dan jet na gebouwd,
en neen ik had er ook nog nooit van gehoord,
en je foto's zijn weer heel knap getrokken nog en fijne week

christiene zei

Nee Gerda van Snellegem ik nooit gehoord, maar ik ben dan ook een buitenlander.......
het er wel mooi uit de witte huisjes of boerderijtje, leuk dat je fiets klaar hebt staan.
En zag ik daar een bekende vrouw?
Wens je een mooie dag.
groetjes Christiene

Haba zei

Goede middag Gerda, ik had ook nog nooit van Snellegem gehoord, weer een blank stukje aardrijkskunde ingevuld door jou. Mooie foto's heb je ook weer gemaakt, maar dat ben ik ook wel van je gewend. Fijne middag en avond nog :)

A van de Aa zei

Inderdaad, nog nooit van gehoord,.... ff Google maps gekeken waar het te vinden is.
Klein maar fijn, net als ons dorp, 15 straten en dat is het dan wel... *Winkie*
Helaas te ver weg om ff.... Gtje. *Wink*

Anoniem zei

De naam Snellegem had ik nog wel gehoord, maar had geen idee wat er daar te vinden valt. Mooie foto's van deze plattelandsgemeente.

Lies zei

Bekend, Gerda. Mooie plek !
Lie(f)s.

klaproos zei

het is een schitterende plek om te vertoeven gerda, mooi mooi mooi,
puur genieten om hier met je mee te lopen, en ja lieverd, ik snap jouw idee over je blog wel over de oorlog...
maar "ik" heb er moeite mee, zoveel pijn en verdriet...
het is bijna niet meer te doen voor me...

Lutje zei

ik heb ook nooit van deze plek gehoord, maar dit ziet er wel leuk uit en zo'n houten trap is wel mooi, dat zag ik nog nooit
Eén @->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne woensdag gewenst.

pieterbie zei

natuurlijk heb ik al van Snellegem gehoord, maar dat is hier niet zo ver vandaag, natuurlijk.
De boog/poort doet mij aan de abdijhoeve in Oudenburg denken.

Morgaine zei

Inderdaad, nog nooit van gehoord, kan ook niet natuurlijk, maar juist een plekje om wel te stoppen als ik de foto's zo heb gezien, wauw wat prachtig, ja als ik er ben, ga ik zeker stoppen juist om er te genieten.

Prachtige foto's en dank je wel voor het delen!

X

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je even een heel fijne donderdag toewensen.

willyduvel zei

Mooie reeks Gerda en ja heb er nooit van gehoord tot nu Straf he Grts

Catherine Boone zei

Ik heb al gehoord van Jabbeke maar Snellegem, neen tot wanneer ik jouw foto's met de daarbij horende prachtige uitleg lees. Jij hebt weer een mooi werkstuk gemaakt.

Albert y Mara fotoblog zei

We hebben nog nooit van deze plaats gehoord! Heel veel plaatsen in jouw vaderland eindigen op "gem", zoals Evergem *WINK, BIG SMILE*
Tot blogs