donderdag 21 september 2017

GVSALM reis 2017: Sault St Remy


Hier bestond reeds ten tijde van Julius Caesar een oppidum omgeven met brede en diepe grachten. Deze "salix sancti remigii" bleef belangrijk tot de 9de eeuw toen de Vikings het plunderden. In 1153 stichtte de bisschop van Reims er een belangrijke kerk die als uitkijkpost door de terugtrekkende Duitsers in 1918 werd opgeblazen. De huidige kerk in art Deco is gebouwd 1924-1926 (n.o.v. architecten Chevalier & Lusso). Enkele foto's van deze kerk die we tijdens de studiereis met de GVSALM (klik) bekeken kunnen jullie hier (klik) ontdekken. 

20 opmerkingen:

torfs gilbert zei

Morgen, Gerda,
wat ben ik blij telkens jij iets op je blog plaats, waarom wel gewoon omdat het steeds iets bij brengt bij de mensen en de foto's zijn ook altijd mooi
nog en fijne dag verder

Merel zei

Ik zie een paar mooie glasramen en Guido is er ook
Fijne dag

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Toch, Vikingen waren een geweldig volk. Wel moordlustig als ze op tocht waren, maar ze hebben ook heel wat uitgevonden. Zo ging Ragnarr Loðbrók al erg vroeg met een van de eerste kompassen op goed geluk naar Engeland en probeerde daar landbouwgrond te bewerken.
Je hebt ons weer een paar mooie foto's laten zien.
Ik wens je een fijne week.

Lies zei

Weer zo'n mooie. Toffe reisjes, Gerda, elke keer weer.
Lie(f)s.

Leflamand zei

Is één van de mooiste wederopbouwkerken na WO1 in art decostijl die ik al heb gezien - architectuur met klasse!

willyduvel zei

Enig die "studiereizen" Blijven doen zo leren wij allemaal mee ! Grts

pieterbie zei

Deze kerk komt bij mij heel modern over om van die tijd te zijn.
Maar het zal aan mij liggen, in Glasgow zagen wij ook kunst en architectuur van rond de jaren 1900 waarvan ik vond dat het heel modern oogde.
Mooie reeks, klassefoto's!

Marjolijn. zei

Mooi, en zo te zien goed onderhouden.
Fijne avond meis.

Catherine Boone zei

Mooi stukje (kunst)geschiedenis heb je hier verteld. Los van de rechtlijnigheid uit de art deco vind ik het wel een bijzonder bouwwerk dat vandaag de dag het dorp pronkt. Fijne avond. Catherine

A van de Aa zei

Hij heeft wel iets die kerk, ..... krijgen we ook de binnenkant te zien ?
Gtje ...groetjes.

Anoniem zei

Mooie foto's van deze kerk en we krijgen er gratis een stukje geschiedenis er bij. Dank u hiervoor.

willy zei

jammer dat we niet binnenin kunnen kijken Gerda

allicht was de kerk gesloten..

mooie opnames

groeten

Lutje zei

amai, al zo oud,...
die korenaren vindt ik er wel mooi op
Eén @->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda. Weer een mooie reeks foto's en interessante informatie, zo geniet ik dus ook van jullie reisjes met de GVSALM .
Voor vandaag een fijne vrijdag gewenst.

klaproos zei

fantastisch Gerda, dit is weer een zéér genietvol blogje,
enne... zit jij ook in de zon vandaag? leg je jezelf in de watten :-)

xxx

Albert y Mara fotoblog zei

Op de derde foto kwam Guido "Hitchkock" even om de hoek kijken. Plezant!

Morgaine zei

Een prachtige kerk, maar mis ik nu de binnenkant? Of is dat voor een volgende serie, hahaha

Bijna weekend lieve Gerda, geniet ervan!

X

christiene zei

Ha Gerda een mooi kerkgebouw in art decostijl heeft wel wat
het is bekijken waard, mooi.!
wens je een mooie dag.
groetjes Christiene.

Anoniem zei

Dat ziet er een mooie wederopbouw uit Gerda en mooie foto's!

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je een heel fijn weekend wensen, met om te beginnen een heerlijke zaterdag.