zondag 8 januari 2017

Zondag: bij-tank-dag

Honderd jaar geleden...

Zeldzame herinnering-tissue van het bezoek door het Brits koninklijk paar aan de British Tank, het oorlogstuig dat in het najaar van 1916 voor enkele doorbraken aan het front heeft gezorgd - en dus als Land Dreadnoughs (‘slagschepen te land’) van toen af aan het vertrouwen van de Geallieerde legerleiding verdiende. Met een “God save the King” draaide de propagandamachine van de bekende ‘TankBank’-tournee vanaf begin 1917 op volle toeren: “The Message of the Tank - Buy National War Bonds or War Savings Certificates” (vermoedelijk kreeg iedereen die zich inschreef op deze aandelen zo’n doekje als aandenken)... Volgens de ‘boodschap’ op het propagandadoekje werd gerekend op het patriottisme van de burger: “After its duty of distributing WarBonds is finished, the Tank will be send to the Front to send a different kind of message to he ennemy” - ttz. het hing van het thuisfront af, of de tanks voor de Geallieerde overwinning zouden zorgen... 
(recente aanwinst verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

18 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda, wat een bijzondere aanwinst voor de verzameling. Iemand heeft het ooit heel klein opgevouwen bij zich gedragen zo te zien. Een dergelijke herinnering zal de honderd jaren zelden hebben overleefd, denk ik.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Lutje zei

hoi Gerda,
nog nooit heb ik hier over gehoord, jullie hebben het natuurlijk weer in je verzameling die voor mij oneindig lijkt, het is zeker fijn om dat te hebben, en zeker omdat het jullie zo ligt

Anoniem zei

ongelooflijk hoe jullie dingen verzameld hebben en anekdotes weten waar ik nog nooit iets van gezien of gehoord heb. Jullie kunnen een boek uitbrengen met veel tekst en foto's over dien oorlog.
Fijne zondag.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Dat is wel heel bijzonder zó een doekje dus. En nu in jullie bezit. Ik denk dat het voor verzamelaars wel een soort kers op de taart is.
Ben het met Suskeblogt eens. Breng een boek uit.
Fijne zondag,

pieterbie zei

amai, wat een mooi stuk terug in Lefla's verzameling.
Is hij wellicht heel trots op.
Vraag mij af of er nog veel van die doekjes bewaard bleven.

A van de Aa zei

Ook een oorlog moet betaalt worden.... mooi voorbeeld hoe men destijds probeerde om de oorlog te financieren.
En wat een aanwinst van Guido...
Gtje *Winkie*

Marjolijn. zei

Een mooie aanwinst in de grote verzameling Guido...!
Nog een fijne avond voor jullie.

willy zei

daar mag Guido trots op zijn Gerda..

en jij ook wel..

prettige zondagavond

Terrebel zei

Wat een bijzonder stuk geschiedenis, lieve Gerda! Dan vraag ik mij af hoe Guido daar de hand op weten te leggen. Zelf pleit ik er al jaren voor om met jonge tieners minstens éénmaal in hun schooltijd een oorlogsmuseum te bezoeken, om hen te laten kennismaken met de verschrikkingen van oorlog en in de hoop dat zij zullen opgroeien tot volwassenen die alles op alles zullen zetten om zulks te voorkomen.

Lutje zei

ik wens je een zonnige week
Eén @->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne maandag gewenst.

Albert y Mara fotoblog zei

Geweldig dit oorlogsitem over de tank. In WO2 vocht Rommel in Afrika menige tankslag uit met de geallieerden. Tanks blijf ik een mooi wapentuig vinden.
Salu2 Albert

Ferry - Jacqueline zei

Deze verzameling is heel bijzonder dat nog hebt. Tanks is altijd wel interessant om te zien. Je verhaal is heel leerzaam om te lezen.
Fijne dag.

willyduvel zei

Heel sterk stukje Is het aantal bewaarde gekend ? Grts

Merel zei

Dat is een bijzonder mooie
Jullie hebben echt wel van alles
Waar vinden jullie het meeste op rommelmarkten ?

Garfjeuh zei

Alles goed daar ?
Gelukkig Nieuwjaar !

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je even een fijne dinsdag toewensen, ik ga weer richting asiel vandaag.

Morgaine zei

Wauw, wat een schitterende aanwinst voor de collectie voor Jeflama. :D

X