woensdag 30 november 2016

Da Da Piet!

Tijdens de dagen voor het sinterklaasfeest gaan we het er toch in een paar logjes over hebben hé. Dit is alvast het eerste... morgen meer als de respons hopelijk groot genoeg is. En hoe kunnen we de serie nu beter beginnen dan met iets kunstzinnig na het item over 'Het Lam Gods' (klik) dat ik hier gisteren plaatste? 
In de jaren dertig werd Zwarte Piet met zweepje en zak vol geschenken als begeleider van de Sint steeds populairder, tot in het dadaïsme toe... *wink, big smile*.
(onbekende Duitse kunstenaar, 1937, eigen verzameling).

16 opmerkingen:

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,

Mooie schilderij heb je daar staan. Zwarte piet moet altijd blijven.
Hieronder heb ik gedicht staan. Het is niet van mij.

Piet verdriet

Elk jaar breng ik met Sint
Een mooi cadeau naar elk kind

Ik vaar met de stoomboot elke keer
Zo half November ongeveer

Naar het mooie Nederland
Maar daar is iets aan de hand

De laatste jaren hoor ik mensen
Met verschillende nieuwe wensen

Over hoe ik mijzelf presenteer
Een veegje zwart of een kleurtje meer

Nu moet ik meegaan met mijn tijden
Daar kun je een discussie aan wijden

Want even duidelijk, zonder te kletsen
Mijn verschijning mag niemand kwetsen

Dus rommel ik wat en pas ik mij aan
En voor ik het weet is het gedaan

Ik hoor de kinderen ook nooit zeuren
Over zwart of andere kleuren

Maar volwassenen vliegen elkaar in het haar
Doen vreselijk lelijk tegen elkaar

Schelden, beledigen demonstreren
Kom zet de knop om, probeer iets te leren

Want al het gedoe wat je nu ziet
Doet mij als Piet te veel verdriet

Laat 5 december lieve vrinden
Iets zijn om te vieren, te verbinden

Maak het een fijn harmonisch feest
Gewoon, wat het altijd is geweest
-------------------------------------------------

Fijne woensdag gewenst.

Catherine Boone zei

Gerda, kan je even de reactie opnieuw plaatsen want het is Catherine die het artikel heeft geschreven en niet Tine. Ik vind dat helemaal niet leuk. Dus verander de naam van Tine naar Catherine en ook deze reactie. Dit was jouw reactie:

Goede morgen Tine. Weerom zo'n knap, informatief stukje over de KNS, een gebouw dat me welbekend is maar waarschijnlijk veel anderen niet. Dus goed dat jij dit even in de kijker zet want de architectuur oogt mooi en wat men er in programmeert doet dat ook

willy zei

een mooi werk is dat Gerda

ik wou dat ik er zo één had

prettige dag

klaproos zei


Goeiemorgen lieve Gerda, ja het is bijna zo ver hé, vanaf december mag je los gaan met piet en sint,
ik kom het graag bij je lezen :-)
heerlijk, ik verwacht weer een boel humor bij jou zoals elk jaar neem jij het hele spul lekker op de hak,
genieten...
Gerda, ik plak er een getal op, ik heb nét flink zitten tellen.....
en kom op 2284, niet allemaal van mij, en dan heb ik het niet eens over de hartjes die hier in huis en tuin hangen, als ik die erbij tel doe er maar zo'n 100 bij denk ik :-)

dikke hartverwarmende knuffel voor jou
xxx

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda een mooi schilderij zette jij erbij. Vroeger speelde men al met hout om het in schilderij te verwerken. Dus ik vind dit wel erg mooi. Ik ben nog aan het spinnen alvorens ik met Sint surprises ga beginnen.
Ik wens je een fijne dag en dat jullie er ook plezier aan beleven mag.

Liefs Tine

Haba zei

Da Da en jij hebt er een kunstwerk van aan de muur.
Maar wat Zwarte Piet betreft, gaat dat nu in Vlaanderen ook al spelen. Het hele gedoe is te zot voor woorden.

Marjolijn. zei

Mooi kunstwerk heb je meis, gelukkig maar.
Want ook bij jullie gaat zwarte piet in de ban hoorde ik.
Al net zo gek als hier...!

Marlou zei

ha die Gerda!

dada Piet!
Wat een goed item!
Sowieso mee doorgaan...

Ik tel nooit hoeveel mensen bij me langs komen: dat is wel zo rustig.
Gewoon je eigen gangetje gaan en zetten wat jij mooi of grappig of speciaal vindt!

Ik wil graag dat je meer van dit plaatst.
Dooooooorgaan!

X, Marlou

.

Lies zei

Goed gevonden,Gerda !
Lie(f)s.

Suske. zei

Ik heb er niet onmiddellijk zwarte piet in herkend.
Waarschijnlijk ben ik niet DA DA genoeg ! :)

A van de Aa zei

De ene Piet is de andere Piet niet.... ;-)
Gtje ...drukke A groet, en een Piet met een zweepje ? (W(K)inkie), hier in NL is het de Roei... *Winkie*

FRANK103 zei

Die hele zwartepieten discussie die lieden die zich in goed nederlands kick out zwartepiet noemen en met spandoeken in een buitenlandse taal staan te demonstreren doen de lol in het sinterklaasfeest wel afnemen en stimuleren daardoor misschien juist discriminatie?

John zei

Goeieavond Gerda,
Mooi kunstwerk en ik zie er echt zwarte piet in. Zwarte piet is wat ik ken want zo leerde wij als kind het sinterklaas feest.
Alle ophef rondom dit kinderfeest vind ik ronduit belachelijk. Het kinderfeest wordt door een stel volwassenen verpest. Maar goed.. Zo zit de wereld in elkaar tegenwoordig.
Fijne nacht :)
o;t, ik heb je op FB uitgenodigd.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je even een fijne donderdag toewensen.

Lutje zei

hoi Gerda,
ik zit maar naar je schilderijtje te kijken, ik zie de reacties, ik heb al gegoogelt wat is, ik zie dus ook die dada op dat schilderij,
ik vindt het heel mooi gemaakt, maar ik zie er geen piet in, ik zie eerder iemand met een wapen.
Eén @->- voor jou

pieterbie zei

ik moet wat moeite doen om ZP hier in te herkennen.
Maar ik vind het wel een super post over een super onderwerp!