dinsdag 21 juni 2016

BURG LINN - MUSEUM

Vandaag brengen we een bezoek aan het ROMEINS-FRANKISCHE ARCHEOLOGISCH MUSEUM met zijn archeologische vondsten uit het nabije Romeinse 'Gelduba' (Gellep-Stratum). Tussen Castellum Asciburgium (Moers-Asberg) en Novaesium (Neuss) gelegen, is het samen met de Castra Vetera (nabij Colonia Trajana - Xanten) het grondigst onderzochte castellum aan de Rijn. Bij de opgravingen kwam aan het licht dat de Romeinse glasblaaskunst er aan de Franken werd doorgegeven, maar het belangrijk productiecentrum van Romeins gestempeld aardewerk (terra sigillata)  daarentegen verloren ging. Er is ook een rijk Romeins-Frankische grafveld ontdekt waar sindsdien meer dan 6500 graven werden onderzocht (tot op vandaag het best bewaard gebleven grafveld in zijn soort ten noorden van de Alpen met niet minder dan zes vroeg-middeleeuwse vorstengraven). 
Dit castellum was in het begin van onze tijdrekening slagveld voor een episode van de beruchte 'Rivolta Batava' en vanaf 275 het toneel van de Frankische invallen, het begin van een expansie die zou uitgroeien tot het huidige Frankrijk... 
De foto's van dit museum kan je hier (klik) bekijken.

18 opmerkingen:

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,
Hier klikken schrok beetje van eerste foto van schedels. De rest is interassant om te kijken. Romeinse tijd is ander tijd geweest om te gebruiken. Sommige foto's is apart te zie hoe vroeger was. Muts met veertje erin. Romeinse tijden was ook erg tijd geweest. Streng waren hun.Er zijn zoveel foto's te zien.
Fijne dinsdag.

Marlou zei

Bonjour Gerda!

wat een fraaie fotoos weer...
Ja, die Romeinen... dat waren me een volk!
Uit de strips van Asterix weet ik:'Rare lui, die Romeinen..."

Mooi museum!
Die prachtige helm...

Dagdag!
Heb het goed vandaag...

groetjes van Marlou

.

willy zei

knappe foto reportage Gerda....

een museum voor de liefhebbers lijkt me

prettige dag


klaproos zei

prachtige foto's heb je gemaakt gerda, heerlijke beelden,
ik raap altijd alle veren op die ik vind, zal ik voor jou ook zo'n mooie hoed maken met veren erop :-)

ben jij de romein van de straat... en als men vraagt zeg je maar..
dat heeft die gekke klapper gedaan..

xxx

Marjolijn. zei

Mooie plaatjes...!
Jij hebt jouw hartje weer goed op kunnen halen.
Fijne dag vandaag.

Anoniem zei

Een mooi overzicht van dit museum. Weer helemaal Gerda!

willyduvel zei

Super Gerda !! Die helm dat is't he Hoe konden ze die TOEN maken ?? Sterk he Grts

Haba zei

Goede middag Gerda, ik vind dit weer een prachtig museum. Zeker met al die oude voorwerpen, de mensen die ze maakten en gebruikten zijn al heel lang geleden gestorven, wij kunnen nu de dingen die zij in handen hadden ook weer zien. Ik zou ze dan graag zelf even vasthouden, maar dat kan natuurlijk niet.
Oude geschiedenis is altijd zo indrukwekkend, ik houd er van.

Natasja zei

Weer een prachtige reportage hoor!!! Ongelofelijk dat zie schedels en dat lichaam er zo mooi uitzien... Grappig eigenlijk dat we zonder ons buitekantje er allemaal zo uitzien he??

Lies zei

Uit een grijs verleden, Gerda...
Lie(f)s.

Suske. zei

Leuk om dit alles hier eens te kunnen bekijken.
Fijne avond.

Mirjam Kakelbont zei

Heel, heel even dacht ik een foto van een drol te zien. Sorry, geen idee hoe ik daar zo bijkom. Daarna zag ik toch direct hoe mooi de archeologische vondst is! Ik kan niet alle foto's goed doorzien, ik bedoel, ik snap niet wat er op sommige getoond wordt. Wat zijn die drie langwerpige slingers? Het eerste wat me te binnen schiet, zijn schietloden van de timmerman, maar dat lijkt me niet aannemelijk.
Weer een pracht van een reportage!
LIeve groet

curieuzeneuzemosterdpot zei

ongelooflijk dat er nog zoveel overgebleven is uit die tijd, en in zulke goede staat!
ongelooflijk ook hoe mooi en kostbaar dit album van jou is, gerda! :-))

Haba zei

Goede morgen Gerda, een vroegertje voor mij, het is weer woensdag dus straks in mijn kaatje naar Laura toe. Ik wens je een fijne woensdag toe.

pieterbie zei

er gaat inderdaad veel van het verleden verloren, dat lijkt mij onvermijdelijk.
Dit museum covert toch een groot stuk van onze geschiedenis, lijkt mij.
Wel een beetje een luguber begin van het album, maar ik kan daar wel tegen.

Lutje zei

Hoi Gerda,
wat een mooie foto's heb je weer van dit bezoekje
soms moet ik wel eens goed kijken wat het allemaal is, maar ik kom er wel uit

Tine de Jong zei

Weer een prachtige geschiedenis les vol met verhalen en foto's. Zo zie je maar dat er nog veel is uit de vroegere tijd. Wens je nog een mooie tijd waar je bent. Ben niet altijd online even wegens andere werkzaamheden maar probeer je ontmoetingen wel te volgen.Liefs Tine

FRANK103 zei

Die Romeinse helmen zijn vast replica's, die zien er zo mooi uit!