woensdag 23 december 2015

006 Strategie en weerstand


In de Zuidelijke Nederlanden was de administratieve taal en die van de elite het Frans. Het Nederlands was er enkel de taal van de bedienden en arbeiders. Maatregelen om in het hele Nederlandstalige deel van het koninkrijk het Nederlands als overheidstaal in te voeren, leidden tot grote wrevel bij het Waalse volksdeel en bij de verfranste elite van de Vlaamse gewesten.
De invoering van het Taalbesluit van september 1819 bepaalde dat alle inwoners van Antwerpen, Limburg, Oost- en West-Vlaanderen zich in het Nederlands moesten kunnen wenden tot de gemeente, de rechter en de notaris. Vanaf  januari 1823 zou het de autoriteiten in deze provincies tevens definitief verboden zijn het Frans te gebruiken. Deze maatregel kon bij de elite in de Zuidelijke Nederlanden op weinig bijval rekenen. De Franstalige elite probeerde verschillen in geloof, communicatie, mentaliteit en leefstijl te gebruiken voor eigen politiek gewin. Beide rijksdelen hadden een verschillende historische bagage. Wederzijdse beduchtheid voor overheersing van de ene of andere taal en godsdienst bleken eveneens conflicten in de hand te werken. 
(Met dank aan Wikipedia)

Gaat het jullie nog niet allemaal vervelen? Dan heb ik hier (klik) nog wat foto's voor jullie...
Nu gaan we enkele dagen over in de feestmodus op dit stekje. Dat betekent echter niet dat ik een blogpauze neem hoor, ik behandel alleen eventjes een ander onderwerp tot we verder gaan met dit bezoek aan het STA.M (klik).

16 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer een interessant stukje, maar ik geloof dat het tussen de Vlamingen en de Walen eigenlijk nooit meer helemaal goed is gekomen.
Ik wens je een fijne woensdag toe.

John zei

Ik moet zeggen dat ze wel erg leuke prenten konden maken in die tijd. En dat zijn ze niet verleerd. Toch is het wat, al die verboden.. Ik las daar deze week ook weer wat over. Waarom pikken mensen het toch?
Anywaym het was weer een leerzaam stukje.

ot: Om even op je vraag te reageren. de medicatie krijg ik van de reumatoloog. Niet van de orthopeed.

Lutje zei

mooie prenten van toen indertijd.
en wat over dat vervelen....
eigenlijk vindt ik het fijn, op de ene blog hebben ze reisfoto's , museumfoto's, grapjes, teksten, gedichten, koken, enz...er is zoveel afwisseling dat het interessant is

Natasja zei

Nee je verveelt nooit Lieve Gerda! IK vind dit echt reuze interessant. Ik wist eigenlijk nooit hoe de talen strijd toch tot stand kwam, triest eigenlijk, zo blijkt dat er altijd gerommel geweest is. Mooie foto's weer...
Ik wens je heel fijne dagen...

A van de Aa zei

Frans is zoiets als theedrinken met de pink omhoog, en op zijn Ollands, zit de thee in een mok. *winkie*
Gtje, het zijn de donkere dagen rond kerst, dus druk druk druk.
Wens je fijne feestdagen toe. *Wink*

Renesmurf zei

Ja, is het geen religie, dan is het wel een taalstrijd! En nog.

willy zei

le roi des fromages....


bijzondere spotprenten uit die tijd Gerda..

prettige dag

pieterbie zei

de cartoons in je album vind ik fantastisch!
gelijk heb je: vieren doe je ook op je blog.

Unknown zei

Geniet van die feestmodus ;-)

Terrebel zei

Prachtige plaatjes weer, lieve Gerda!
Ik blijf mij verbazen over de oude ambachten.
Wat jammer dat mensen 'geen tijd' meer hebben
om in hun werk te steken. *Zucht*, het zal wel 'modern' zijn.
De enige die er profijt van heeft dat het volk verdeeld is, zijn de overheid en de elite. Niet voor niets dat die twee groepen het vooral voor elkaar opnemen. Fijne dagen, fijne blogcollega! x

Suske. zei

Dit stukje geschiedenis verveelt me helemaal niet hoor, integendeel zelfs!
Fijne avond.

Lies zei

Misschien zijn jouw feestjes straks even Koninklijk, Gerda !?
Lie(f)s.

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat taal al niet kan doen, eh!

'roi des fromages' .. wat een lekker ding, gerda! ;-)))

warme kerstdagen!!!

Albert y Mara fotoblog zei

Mooie plaatjes heb je voor ons uitgezocht. Wat zijn we toch blij dat onze vakantie in België (lees VLAANDEREN) Roeselare zo indrukwekkend was. Wallonië trekt ons voor geen meter, hoe mooi het ook is. De drempel is voor ons de taal. En met ons Spaans komen we er ook niet.

FRANK103 zei

Dat Frans praten deden ze in Nederland tot die tijd ook? Als je de geschiedenisboekjes erbij haalt (hoef jij vast niet te doen) was Frankrijk altijd de grote vijand in Europa, pas met de komst van de Duitse keizer Wilhelm werd Duitsland dat. Gelukkig is het Duits spreken verder beperkt gebleven (op een stukje België na).

Morgaine zei

Prachtig al die prenten, het idee heb ik telkens dat men dat vroeger veel beter kon, kon ook niet anders, een camera was natuurlijk nog niet aanwezig of slechts voor enkelen beschikbaar.

X