zondag 29 november 2015

Zondag: bij-tank-dag

Binnenkort weer Sinterklaas! En ook hier valt er iets te herinneren:  honderd jaar geleden in volle oorlogstijd moet Klaasdag of Sint-Maartensfeest (naargelang de regio) nogal tegengevallen zijn voor de kleinsten - zeker in minder kapitaalkrachtige families. En de prioriteiten lagen trouwens elders in de hongerwinter van 1915. Liefdadigheidsverenigingen van alle strekkingen moesten inspringen voor “kostenloze klaasfeesten voor de armsten”. 
Voor zover er in die omstandigheden aan dit kinderfeest kon gedacht worden, moesten vaders die toch nog 'actueel' en 'modern' speelgoed wilden schenken dus zelf aan de slag. Vandaar deze voorbeelden van relatief grote pantserauto’s - circa 25 à 30 cm lang - maar wel in hout wegens de schaarste van metalen... 
(repro’s en model verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)


19 opmerkingen:

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,
Sinterklaas mogen zeker niet vergeten. Dit is zeker heel lang gelden. Liefs 100 jaar geleden. Toen was deze cadeautjes om te geven. Heel apart om te geven. Pantserauto's is el hout soort. Het leek wel ijzer op de foto. Wel gedeelte dan. Wat mooi dat hout is.

Ja wij hadden kort gevierd. Samen gevierd.Dank je wel voor prachtig verjaardag foto. Wat is die mooi Gerda. Je bent ook geweldig.
Fijne zondag gewenst. Hier regent hard bij ons.

Marjolijn. zei

Haha... ik dacht al, Sint had toen vast nog geen eigen paard, en moest in deze auto's rond gereden worden.

Mooie zondag meis.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik heb heerlijk uitgeslapen, want gister was best nog een vermoeiende dag.
Mooie kleine onderdelen van de verzameling. Ja 100 jaar geleden, dat er toch in die nare tijd, nog aan de kinderen werd gedacht. Maar zouden de mensen die het toen zo beroerd hadden, dit wel hebben kunnen bekostigen?
Misschien was er voor gespaard, of kregen die kindjes van Sint Nicolaas iets wat eetbaar was.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Lutje zei

toen was speelgoed nog echt speelgoed, gemaakt om levenslang mee te gaan,
zoiets vindt je nu niet meer

John zei

En dan moest je als vader wel handig zijn Gerda, want vaders met 2 linkerhanden hadden dan ook nog pech.
Nou ja, het belangrijkste cadeau wat men toen kon krijgen was natuurlijk liefde en veiligheid.
Wonderbaarlijk dat dit speelgoed nog leeft.
Overigens had ik een hele zeepkist als tank in elkaar geknutseld als ik materiaal had gehad :)
Fijne zondag

klaproos zei

fantastisch om weer iets nieuws te zien Gerda, jullie verzameling.....
daar komt echt geen einde aan geloof ik :-)

OT sorry, ik heb me vergist :-)

xxx

pieterbie zei

dat was ik vergeten dat er ten tijde van oorlog metaalschaarste was.
wat een tijden moeten dat niet geweest zijn.
Terug twee mooi stukken uit Lefla's verzameling.

Natasja zei

Ja wat een feest was het dan voor de kinderen. Zo jammer dat het sinterklaasfeest nu besmeurd wordt als zijnde racistisch. Ik denk dat we teveel verwend zijn. Mensen in oorlogstijd dachten alleen maar om het maar een beetje gezellig te maken. De ellende even vergeten. Misschien moesten we dat nu ook maar doen.

Mieke zei

Die kindjes zullen zeker ook heel blij geweest zijn. Fantasie en een kind, dat gaat altijd samen. Prettige zondag.

Terrebel zei

Zelfgemaakte cadeaus blijven toch de leukste cadeaus. Samen met herinneringen want iets mooiers dan een fijne herinnering kun je een kind niet geven. Geef je de complimenten voor zijn fraaie collectie door aan Guido, lieve Gerda? Zelf ben ik benieuwd hoe jij de achtergronden zo netjes wit hebt gekregen. Photoshop?

Morgaine zei

LOL, volgende week zondag ben ik jarig Gerda, wat denk jij ervan, omdat ik weet dat de Sint bij jullie eventueel op zondag 6 dec. pas komt, hier op 5 dec. ja kan ook niet anders toch? In twee landen tegelijk zijn is wat lastig, LOL, hahahaha

Prachtige stukjes speelgoed en misschien dat het van hout nog mooier is dan van metalen, als je het mij vraagt.

X

FRANK103 zei

Erg mooi geschilderd, men maakte wel werk van zo'n sinterklaaskado!

Sanne zei

Mooie foto bij de tankdag. :)
Ja cadeautjes is altijd fijn om te krijgen en te geven.
Ik heb het mijne al besteld en voor het vriendje ook. :)

A van de Aa zei

Door het speelgoed voeden we de kinderen op, en al dat oorlogsspeelgoed... vindt je het gek dat er nog oorlogen zijn.....
Gtje, nog een fijne avond.

Merel zei

Mooie items weer van de verzameling

En zo konden ze toen toch nog kindjes blij maken

willy zei

prachtige stukken uit de verzameling..

maar een tank als speelgoed, lijkt me toch een minder goed idee

fijne zondagavond

Suske. zei

dat men zelf het speelgoed maakt kan men zich niet meer voorstellen.
Fijne avond.

Renesmurf zei

Ja, Sinterklaas is van alle tijden he, altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven!

Albert y Mara fotoblog zei

Voor een echte verzamelaar zijn dit unieke modellen, vooral omdat ze zelf gemaakt zijn en nog wel van hout. Het Sinterklaas feest wordt altijd gevierd, je wilt je kind toch niet teleurstellen zouden wij als ouders zeggen.