dinsdag 2 juni 2015

Sint Aybertkerk


De Sint Aybertkerk van Bléharies, ontworpen door Henry Lacoste (klik) kan beschouwd worden als een van de eerste moderne kerken van België, en is als monument geklasseerd in 1993.
Dit bouwwerk heeft een rechthoekig grondplan zonder dwarsbeuk, met een bijna vierkant, lager en smaller koor, en een achthoekige toren van 45 meter hoog.
De unieke hoofdbeuk wordt getooid met een betonnen structuur die rust op bogen van gewapend beton met een tussenruimte van 5 meter, een reikwijdte van 16 meter en een hoogte van 18 meter.
De materialen werden geordend volgens hun kleurenaanbod (gele en blauwe stenen, bakstenen van binnen, beton en graniet aan de buitenkant).
En ik... maakte er een reportage (klik) van!

25 opmerkingen:

pieterbie zei

amai, zeg, wat een pareltje is dit!
Die bank met de kussens: niet te doen.
Bedankt om dit met ons te delen, heel mooi!

Haba zei

Goede morgen Gerda, wat een mooie kerk, en jij hebt er weer een schitterende reportage van gemaakt. De glas in lood ramen vind ik hier ook prachtig gemaakt.
Fijne dinsdag gewenst.

Lutje zei

de rode loper voor de pastoor....
het is wel een mooie kerk
en die versieringen in die hoekjes heb je mooi gefotografeerd

Suske. zei

Dit is een mooie reportage van een indrukwekkende kerk.
Ik wens je een fijne dag.

Wim zei

Een knap staaltje van moderne religieuze architectuur maar ook een knappe reportage!

Kay ♥ zei

Nu is er een gat in mijn cultuur gedicht, want ik had deze kerk nog nooit eerder gezien of van gehoord.
De met koper beslagen deur vind ik wel iets hebben.
Knappe reportage G-tje. Groetjes.

klaproos zei

graniet en beton lieve gerda, zulk hard spul en dan toch zoiets moois en kleurigs neerzetten...
de wonderen zijn de wereld nog niet uit lieve schat, en ik hoop vurig voor jou, dat het wonder ook jullie huis niet zal vergeten, en dat je donkere wolken voorgoed voorbijtrekken,

dikke knuffel
xxx

John zei

Goedemorgen Gerda,
Het is blijkbaar de moeite om zo'n moderne kerk te bezoeken voor wat foto's.
Het ziet er allemaal wel knap uit. Geld zit er nog steeds.
Hier in de buurt gaan ze een megakerk bouwen. Ook modern dus. Mij zal je er niet snel zien.

ot: ik heb vaak problemen al je foto's te zien. Hij laad ze niet allemaal.

Anoniem zei

Inderdaad de moeite waard om te bekijken. Pracht en praal en natuurlijk een gegeerd object voor een fotograaf. We zitten hier dan ook zowat op de grens en een veradering is duidelijk merkbaar.
Bedankt alvast voor de fijne verjaardagswensen vandaag, ondanks het minder goede weer trachten we er toch een fijne dag van te maken.

Chantal zei

Als ik hem vergelijk met de kerken die ik ken, is hij zeker modern, ik vond het ook wel wat hebben, die witte bogen.

A van de Aa zei

En weer een fantastische reportage van je, we hadden niet anders verwacht.
Gtje *winkie*

willy zei

een fraaie fotoreportage van deze kerk, die men terecht geklasseerd heeft...

prettige dag Gerda

willy duvel zei

De reportage doet me meer als de kerk Stel me soms de vraag: ben je een beter mens daar binnen Vele kerken zijn in de week niet toegankelijk mede door wandaden Maar moet men niet altijd de kans hebben om het huis van god te bezoeken ,,

Mirjam Kakelbont zei

Echt een mooie kerk! Toen ik tegen die witte binten aankeek, dacht ik: mwah... Maar die buitenkant is zo prachtig kleurrijk. Mooie steensoort. Daar hebben veel vakmensen hun best op gedaan. En jij met je foto's :-)
Groetjes Kakel

Merel zei

Ik ga voor de binnenkant zoveel wit zo veel licht hoopte even aan de buitenzijde ook een lichtkleurige gevel te zien

Anoniem zei

Een schitterend kerkje Gerda waar ik nog nooit over hoorde. Ben eens gaan lezen wie die Lacoste was. Heel knap werk! Ook van jou.

Albert y Mara fotoblog zei

Gewoon een mooie kerk. En of "de kerk" nu wandaden heeft gepleegd, ..... dat doet niets af aan de schoonheid van dit gebouw. Prachtige reportage Gerda, onze complimenten. Foto 3 sluit mooi bij onze log aan van woensdag. Straks gaan we buitenshuis in een restaurant tafelen, heerlijk met z'n tweetjes, om Mara's verjaardag te vieren.

Marjolijn. zei

Mooie reportage meis, vooral het glas in lood springt in het oog...!!

christiene zei

Je maakte er een mooie reportage van Gerda!!!
het glas in lood en de beelden langs het dak.....
is niet alledaags
je hebt eer van je werk het zijn mooie beelden
liefs groetjes Christiene.

Mieke zei

Prachtige beelden Gerda. Je hebt ons weer meegenomen om die kerk door jouw ogen te zien. super gewoon.

Terrebel zei

Prachtig, lieve Gerda! Jammer dat er te weinig tijd is om al dat moois in het echt te aanschouwen. Gelukkig hebben wij jouw foto's!

gidsjoris zei

Dit is werkelijk een prachtige moderne kerk in de periode van het interbellum. Ik wil ze graag wel eens bezoeken. Bedankt om ze te tonen. Een architect die vernieuwing brengt.

Renesmurf zei

Dat is een prachtig bouwwerk, van buiten tenminste.
Het behouden waard.

Lies zei

Je maakte een mooi overzicht, Gerda, met prachtige detailfoto's !
Lie(f)s.

FRANK103 zei

Mooie fotoreportage van best een mooie nieuwere kerk. Hier worden de nieuwere kerken bij gebrek aan gelovigen gesloopt, of ze worden omgebouwd naar appartementencomplexen.