donderdag 4 juni 2015

Doornik


Doornik is het Gallo-Romeinse Turnacum waar de wieg stond van het huidige Frank(en)rijk, en waarvan de sinds de Romeinse periode in de omgeving ontgonnen typische grijze Doornikse kalksteen in de middeleeuwen zo belangrijk is geworden als duurzaam bouwmateriaal. En dit stroomafwaarts de Schelde tot in Gent - een stad waarmee het bisdom Doornik in de middeleeuwen meermaals verbonden was.
We maakten er tijdens onze studiereis met de GVSALM (klik) kennis met wat in mei 1940 voor de Duitse brandbommen in de historische binnenstad van de Doornikse architectuur gespaard bleef tijdens een stadswandeling op zoek naar resten van romaanse en gotische huizen, en ook naar de typisch Doornikse bak- en natuursteen renaissance bouwstijl. We vertrokken aan het 13de-eeuwse Kruisherenklooster en kuierden door de wijk rond Sint-Brixiuskerk met interessant gerestaureerd romaans interieur. En hier vinden jullie er alvast een eerste impressie van...

24 opmerkingen:

pieterbie zei

super, bijzondere kerk.
Heb je heel mooi in beeld gebracht, duidelijk niet gemakkelijk om goede composities te maken.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ga later je foto's bekijken, want nu ben ik nog niet wakker genoeg. De foto hier op je log is al knap genomen, zodat je de twee verschillende authentieke materialen voor de bouw goed kunt zien.
Ik wens je een fijne donderdag toe.

Lutje zei

Met je ventje als gids zie ik, volgens mij weet die heel veel van geschiedenis enz

Marjolijn. zei

Naar huizen kijken in een onbekende stad is bijzonder.
En dat heb ik nu met plezier gedaan..!
Mooi dagje vandaag.

John zei

Goedemorgen Gerda,
Een bijzonder trip, en deze halte was ook zeer de moeite waard.
Gelukkig is er van alles bespaard gebleven van de bommen in WO II.
Het was toch zonde geweest als dit alles vernield was.
Jij hebt er weer mooie foto;s van gemaakt.
Fijne dag

klaproos zei

goeiemorgen Gerdake lief,
hoop dat voor jou vandaag de zon je hartje zo kan verwarmen dat je het nooit meer koud hebt,

een heerlijke serie van Doornik, kan geloven dat je daar naar hartenlust hebt lopen fotograferen,
getuige het mooi album, zo'n poort om door binnen te rijden, oef wat mooi hé :-)

xxx

Anoniem zei

Helemaal een kolfje naar je hand. Een interessant stadje en ik zie zo aan de grijze bakstenen dat je je gading zal gevonden hebben. Geniet van het zonnetje vandaag!

A van de Aa zei

Je moet er wel oog voor, en kennis van hebben om alles te vinden wat je zoekt in zo'n stad.
En als zo'n kudden mensen van de "Gentse Vereniging voor Stad Archeologie Landschap Monument" in zo'n stad aan het kuieren is..... *Big Wink & Very BIG smile*, meteen een drukte van jewelste.
Gtje, fijne dag vandaag.

Mieke zei

Prachtige reeks Gerda, weer veel bijgeleerd.

willy zei

mooie kerk toon je ons Gerda..

prettige dag

Chantal zei

gelukkig is er iets gespaard gebleven, die oorlog en ook WO I heeft zoveel verwoest

Kay ♥ zei

Laten wij nu net dàt stukje gedaan hebben op die vier dagen hehe.
Maar veel van Doornik heb ik natuurlijk niet gezien,
dat zal voor volgend jaar zijn he.
Maar nu heb ik hier de foto's dus weet ik wat ons te wachten zal staan.
Graag meegevolgd! groetjes.

Anoniem zei

De weg naar Doornik langsheen de Schelde, die kennen we nu ondertussen wel. We legden die af met stormachtige wind tegen, gingen gebukt onder enkele felle onweders en strandden op de kasseien van deze stad. Maar het zal wellicht veel eenvoudige gaan bij een volgende gelegenheid. De stad heeft heel wat te bieden en het loont de moeite om een kerk binnen te wandelen en te genieten van de pracht.

Terrebel zei

Fantastische foto's van een boeiende plaats, lieve Gerda! Mocht ik ooit rondlopen in die plaats waar mijn voorouders vandaan komen, leid jij mij dan rond?

Suske. zei

Een mooie omgeving heb je voor ons op de foto gezet Gerda.

Merel zei

Altijd fijn om door een onbekende stad te kuieren en van alleseter ontdekken en dan nog met zo een goede gids

Lies zei

Interessante wandeling, Gerda !
Lie(f)s.

Vanessa Morgan zei

Dat moet een leerrijke trip geweest zijn.

Renesmurf zei

ja, oud spul allemaal, dat de tands des tijd overleefd heeft!

Albert y Mara fotoblog zei

Gelukkig is er nog veel bewaard gebleven, ondanks al die brandbommen in 1940 in de oude stad. Een groot verschil met het centrum van Rotterdam .

Wim zei

Interessante stadswandeling!

Lutje zei

ik ben weer te vroeg.....tot morgen :o)

Wim zei

Zo'n studiereizen zijn wel goed voor hart en bloedvaten (Veel wandelen)
;-)

FRANK103 zei

Zo'n studiereis met de gvsalm lijkt me erg boeiend, je kunt gebouwen bekiken waar je anders niet zo maar binnen komt. Of waar je voorbij loopt zonder er een blik op te werpen, omdat je de geschiedenis niet kent. Volgens mij kan jij hier in de Zaanstreek je hart ook ophalen, aan al die oude Zaanse huisjes!