zondag 18 augustus 2013

Zondag: bij-tank-dag


(verzameling Guido Deseijn)

Volgend jaar is het herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog - “The war to end all wars” (“De oorlog die alle oorlogen zou beëindigen...”)... De 'tankoorlog' werd in 1916 - twee jaar na het begin van de oorlog - aangekondigd als een H. G. Wells “War of the Worlds” - science-fiction: “La machine à finir la guerre” ... Een visionaire Wells schreef zijn verhaal wel al enkele jaren voordien - in 1898! Deze illustratie zou alle latere versies van de "War of de Worlds” tot op vandaag inspireren... 

16 opmerkingen:

Lutje zei

ik zit hier te denken en te tellen, maar die oorlog was toch 1914-1918?
het zal wel aan mij liggen , ik ben waarschijnlijk te vroeg hier en nog niet goed wakker. Toen las ik het opnieuw en je schrijft volgend jaar :o) hahaha, nu eerst wat koffie en ik wens je een fijne zondag :o)

Marjolijn. zei

Ik denk dat jouw Lefla een mooie tentoonstelling in kan richten om dit te gedenken.

Fijne zondag meis en lekker uitrusten van het feestje van gisteren.

klaproos zei

war of the worlds....
een prachtige film, en schitterende muziek...

eenheel mooie dag gewenst gerda, zonder geknal :-)

xxx

John zei

Een geweldig verhaal. Ik heb de film, ik heb het vinyl, en de Cd. Deze afbeelding is er een met een gouden randje vind ik.
Het verhaal is zo visionair, juist vanwege de tijd waar het uitkomt.
Een hele fijne zondag! Geniet ervan.

fotorantje zei

dat is wel een heel speciale tank die daar op staat

prettige zondag
of is het bijkomen van een gezellig kerstfeest hihi

Wim zei

“La machine à finir la guerre” Het waren loze beloftes ...

pieterbie zei

Hebben wij deze al niet gezien?
In ieder geval deed het mij inderdaad onmiddellijk aan War of the Worlds denken.
Super affiche!

Leo zei

Ja, de mens tegen de machine, het blijft sinds de 19e eeuw een waar gevecht, waarbij de mens vaak overwint, maar wel weer met gebruikmaking van nog slimmere machines...

Anoniem zei

Hallo Gerda,
Als het nu 14-18 is, of 40-45, of beter nog, een oorlog in science fiction stijl, de grote verliezen zal altijd de mens zijn. Wie ook aan het langste eind mag trekken, oorlogen zijn en verspilling vaan mensenlevens, van heel veel geld, van veel energie, maar meer nog een groot verlies van normen en waarden. Hopelijk zegeviert ooit het verstand en krijgen we eens en wereld zonder haat en zonder vechten. Allee, waarschijnlijk is de kans daartoe zo goed als nihil.

fotohanvogel.blogspot.com zei

Gerda, ik mis toch iets aan mijn ontwikkeling, ik ken deze film niet.
Maar dat geld voor veel meer films! :-(

merel zei

een mooie collectie heeft Lefla

es zei

Jouw zon-dagen blijken alle bijtank-dagen te zijn.
Een ongelooflijk aantal bijpassende beelden tover je daar altijd weer bij, Gerda!

max zei

ha die zondag elke keer wat nieuws van je ventje zijn verzameling mooi ,maar wat mooier is het teras voor de genieten ,en hopelijk was kermis super ,ik hoop het

curieuzeneuzemosterdpot zei

was't maar waar, dat er een machine bestond die alle oorlogen kon doen eindigen, eh!

ongelooflijk mooie illustratie, gerda!!

Marlou zei

Goedemorgen Gerda,

La machine à finir la guerre....
als dát toch eens waar was geweest...
Maar het gaat maar door, overal in de wereld.
En zolang er wapens worden gemaakt blijft het ook door gaan.
Daar kan ik met m'n petje niet bij...

Dagdag... heb het goed vandaag...
Marlou

.

Albert y Mara fotoblog zei

Deze film kennen wij niet. Aandacht aan W.O.I zal wel veelvuldig gebeuren in 2014. Ook wij willen als we in Nederland zijn een graantje meepikken m.b.t. de herdenking. Hoe we dat moeten doen weten we nog niet precies. Kan je ons nog één keer die link mailen aub.? Bij voorbaat dank en lieve groeten van ons.