zaterdag 6 juli 2013

Bath Thermen


Al in de tijd van de Romeinen werd Bath druk bezocht vanwege de geneeskrachtige warme bronnen. De badcultuur bij de Romeinen ontwikkelde zich snel, in de keizertijd gingen de meeste Romeinen vrijwel iedere dag naar de thermen. De thermen dienden niet alleen voor de lichaamsreiniging, maar ook om te sporten en als sociale ontmoetingsplaats. Een tempel en de thermen (klik) zelf zijn er deels bewaard gebleven. In de 18e eeuw werd Bath een moderne badplaats, goed bezocht door het rijkere deel van de bevolking. Het moet heerlijk geweest zijn om hier in rond te paddelen, maar helaas dat mag niet meer. Gelukkig hebben wij het hele komende weekend om een duik in te nemen hé webbies?

15 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Een mooi album meissie...!!
Ja, dat zou wat geweest zijn hé, als je daar had kunnen poedelen.
Dan nu dit weekend maar lekker in je eigen vijvertje :-)
Het is er warm genoeg voor en de zon doet de rest.

Fijne dag en geniet volop..!!

klaproos zei

goeiemorgen lieve schat,
jawel we puddelen in het zonnetje rond gerda, :-)
heerlijk,
jammer dat het daar niet meer mag het ziet er wel heel aantrekkelijk uit:-)
maar goed, wat niet mag mag niet:-)

een heerlijk weekend wens ik jou met je klikvinger op 10 gerda, want in jouw tuin zal nu ook wel heel veel te zien zijn zeker??

xxx

fotorantje zei

waw, super mooi!
en wat zijn er nog veel voorwerpen overgebleven

maar ik badder toch liever in m'n eentje :-)

geniet van het zonneke Gerda

pieterbie zei

net zoals dat van mij ging jouw hartje wellicht sneller kloppen toen je hier binnen kwam. Zelfs al in de hal met de loketten waar je tickets koopt, ik zie dat je daar ook het schitterende plafond vastlegde.
Ik liep vast op photobucket, dus heb niet gans jouw reeks kunnen bekijken. Ik denk dat ik een foto van de bron mis. Klopt dat?

Foto van de bron

Chantal zei

ik duik niet graag (meer)

fotohanvogel.blogspot.com zei

Jammer het lijkt me nu wel een heerlijk om als een oude Romein in bad te gaan (wel met alle luxe als in het verleden) ;-)

Leo zei

Het laat alleen maar zien hoe ver die Romeinen toen waren met al dit soort bouwwerken en technieken. Prachtig stukje historie....

Wim zei

Het groene badwater schijnt intrigerend te zijn voor fotografen
;-)

Suske. zei

die romeinen waren hun tijd ver vooruit als je vergelijkt met wat wij hier in de middeleeuwen hadden.

Lies zei

Toen was er al 'Cultuur', Gerda...
Lie(f)s.

Kay ♥ zei

Uitzonderlijk op zaterdag.
Bij het zien van de thermen
kan ik enkel zeggen dat het idd deugddoend is, heb het zelf eens gedaan in Turkeye enkele jaartjes terug. De cultuur bespreek je verder heel fijntjes Gerda.

Wat ik hier nog kwijt wil:
het gaat idd NIET om jou,
anders zou ik het jou wel zeggen hoor.
Het betreft een zogenaamde 'skynetvriendin' die mij hier komt opzoeken en waaraan ik gevraagd heb mij met rust te laten, het dringt alleen niet door he. Mss nu wel, hoop ik maar.

Liefs ♥

Anoniem zei

Hallo Gerda,
De Romeinen wisten inderdaad wat goed was destijds. Vooral de legioensoldaten stelde het ten zeerste op prijs, na een lange dagmars te kunnen verpozen in de thermen. Vaak ging dat nadien gepaard met een drank- en eetfestijn. Maar eigenlijk hadden we ook vandaag niet te klagen en een verkwikkende douche was dan ook een heerlijke afsluiter van de dag.

christiene zei

Ha Gerda,de foto,s gaan weer open
prachtig om te zien hoe het was.
Een heerlijk bad je zou er zo in duiken in het groen
jammer dat dat niet meer mag.
Voor morgen een fijne paddel dag.
Groetjes Christiene

Albert y Mara fotoblog zei

Indrukwekkende fotoreportage. Heerlijk groen is het water. Door de algen er in? Maquetes geven een goed beeld. Foto 56 is vast iemand die vrijwilligerswerk *wink, big smile* doet als oude Romein.
Lieve groeten Albert

Anoniem zei

een heel mooie reeks Gerda en dan die mensen tussen de beelden. Ik herinner me het gebouw nog van de blog van Pieterbie. Je bent jong en mooi teruggekomen dan?